Friday, November 19, 2010

kalau jmpe binatang nie,cpt2 lari k :p




Salam,hye. Pernah tak nmpak lalat yg rupe die mcm nie? (geleng2..x penah lg nmpak)

Tapi kalau la terserempak, lari la cepat2, atau amik je pemukul lalat tu, pukul je sampai die koma. okeh??

Kejam ke? tak laa. bahaya tau lalat pasir nie.
Die la punce kpd penyakit Cutaneous Leishmaniasis (CL) (nk tau lebih2 p la cek kat pak google ye :p)


Ia adalah sejenis penyakit parasit yang disebarkan oleh lalat pasir betina atau phlebotomine. Serangga Sepanjang dua hingga tiga milimeter itu memerlukan darah manusia atau haiwan untuk membolehkannya membiak. (mcm vampire pulak..aish )
Penyakit nie boleh dirawat dengan ubat-ubatan dan tidak membahayakan nyawa. Tapi tinggalkan kudis pd mangsa..eii.. :(
walaupun kononnye x merbahaya. tapi korang nk ke kulit korg yg lawa putih gebu cun melecun jd mcm nie? kompem xnk kan..jadi anti sosial pulak nnt..

Nak bg elok pun ampai ne cucuk2 oit. sakit tuu..

jadi mulai skrg, jagelah kebersihan persitaran anda.Awasilah lau ade lalat2 yg terbang2 tu ye..
sbb lalat nie suke tmpat2 yg TAK bersih aje.. ^_^

.sumber dari kosmo online.

No comments:

Post a Comment