Thursday, January 12, 2012

Kalau sayang, lepaskan ia pergi :)

Assalamualaikum.


bertawakal itu yg terbaik. semuanya sudah tertulis.
pic: google

Ramai orang selalu cakap jika kita sygkan sesuatu, biarkan ia pergi. lepaskan ia, hati pun senang, tenang dan tak gelisah. Betul kan? Ye, ungkapan itu ada benarnya.

Tapi bagi aku, selagi 'sesuatu' itu masih ada pada kita, masih berada di samping kita, masih dalam simpanan kita,  we have to appreciate it. Jaga betul betul. Sebab bila dah kehilanganya, menyesal pun tak guna. Yang lama tak kan sama dengan yang baru. Tapi slalunya yg baru lebih baik dari yang lama.Cuma kenangan itu yg berbeza. We learn from the past. we should got much better. 

Lepaskan ia pergi bila kita sudah kehilangan 'sesuatu' yg kita pernah sayang. Lepaskan dgn ikhlas, bukan sebab terpaksa. Bila terpaksa, hati yg merana. Bila merana hidup kucar kacir, tak tenang dan gelisah. Boleh jadi gila!

ok, macam ni ye.

Bila kau dapat helmet baru yg sangat cantik. warna merah lagi. tapi tak sampai seminggu, helmet tu dah kena   curi sebab kau x simpan elok2, yela ade box tak mau guna kan.. biarkan je la helmet tu pergi. jangan dok kenang-kenang lagi. Bila dikenang, hati pun sakit. hidup pun tak tenang. so, just let it go. okey?

Bila ayah balik dari sabah, belikan kau gelang mutiara hitam putih yg sangat cantik, tapi beberapa bulan kemudia ia hilang sebab kau terlupa letak kat mana, then cari satu rumah tak jumpa, kol ibu kol adik tanya tapi mereka pun tak jumpa. Duk menangis sorang sorang dalam bilik sebab kau sayang sangat gelang tu, sebab gelang tu la yg selalu temankan kau saat susah dan senang, sebab gelang tu pemberian orang yg sangat kau hormat dan sayang, tak lena tidur tak kenyang makan sebab terkenang si mutiara dan kenangan bersamanya. Hidup pun tak menentu.Tapi dah terbukti yg sememangnya rezeki kau bersama gelang tu sampai situ sahaja. jadi kau harus tabah dan ikhlas lepaskan ia pergi. baru hati boleh tenang dan gembira.


Lepaskan ia pergi. Itulah yang terbaik. Allah sudah menentukannya. Jangan dikenang lagi.Redhalah walaupun ia pahit. Redhalah walaupun ia sakit. Kerana Allah tahu yang terbaik.

5 comments:

  1. Kata pepatah.. Jika kita sayangkan seseorang, lepaskan yang di sayang itu pergi. Jika dia kembali, dia milik kita selamanya.. HHmm... Jika aku seorang kekasih, pasti aku akan melakukannya.
    Namun aku seorang ISTERI. Seorang isteri adalah kekasih halal milik seorang suami. Seorang isteri takkan melepaskan suaminya pergi. Isteri akan berjuang & berdoa memohon Allah berikannya kekuatan dan kesabaran dalam mempertahankan cinta dan kerukunan rumahtangganya.

    ReplyDelete
  2. Aku juga seorg isteri..patutkah aku lepaskan suamiku mencari kebahagiaanya.. kerana kami x bahagia bersama. banyak perbezaan antara kami dan ini membuatkn kami sengsara..patutkah aku terus berjuang & berdoa?? dalam masa yg sama suami ku & aku sndiri tersiksa..tolong komen ye.. ~Buntu~

    ReplyDelete
    Replies
    1. kakak, jgn putus asa dan berdoa pada tuhan.. mungkin sekarang kurang bahagia tapi esok lusa tuhan yg menetukan. jgn putus asa ye :)

      Delete
  3. walau sakit tapi aku pilih utk lepaskan segalanya..

    ReplyDelete


Post Pilihan

randomposts

Followers