Saturday, May 12, 2018

Sejarah tercipta dan janji 100 hari pentadbiran kerajaan baru

Assalamualaikum 
Salam Sejahtera buat semua :)

9 Mei sejarah tercipta

Pada Pilihan Raya Umum Ke-14, Pakatan Harapan memenangi 113 daripada 222 kerusi Parlimen bagi membentuk kerajaan Persekutuan yang baharu.


Sejarah tercipta pada Pilihanraya ke-14 pada 9 Mei yang lepas. Aku dan ramai lagi netizen tak jangka sehebat ini kemenangan Pakatan Harapan menewaskan Barisan Nasional (BN). Alhamdulillah, dengan sistem Demokrasi Berparlimen dan Raja Berpelembagaan di Malaysia ni, akhirnya suara dan pilihan rakyat mampu mengubah segala-galanya, dan Pelantikan Yang Amat Berhormat Tun Dr. Mahathir bin Mohamad sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ketujuh dah pun diperkenankan oleh Yang Dipertuan Agung (YDPA). Rata-rata yang aku jumpa kebanyakannya gembira dan berharap akan ada perubahan yang terbaik untuk masa depan generasi yang akan datang.


Peralihan kuasa yang aman damai

Alhamdulillah, majlis angkat sumpah Tun M sebagai Perdana Menteri yang ketujuh sempurna dilaksanakan pada 10 Mei 2018 dalam lebih kurang jam 9.40 malam. Ada sumber yang menakutkan dan memomokkan rakyat kononnya bakal ada rusuhan dan kekecohan, tapi tidak. Aman damai tenteram je Malaysia aku tengok. Semua orang melakukan rutin harian seperti biasa, seolah-olah takde apa yang berlaku pun. 

Tun Dr Mahathir Mohamad mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-7 di hadapan Yang di Pertuan Agong, Sultan Muhammad V di Balai Rong Seri, Istana Negara pada 10 Mei 2018 - sumber gambar : bharian.



Janji Kerajaan PH - 100 hari pertama pentadbiran 

Aku perhatikan di laman sosial khususnya Facebook, ada yang dah mula menuntut janji 100 hari daripada kerajaan baru. Ade yang bising-bising kenapa masih ada gst, kenapa minyak harga tak turun macam yang dijanjijkan dan macam-macam lagi. 

Well, aku rasa nak je ketuk kepala diorang tu. Haha! Tun M baru je angkat sumpah sebagai Perdana Menteri, kabinet belum sepenuhnya dibentuk lagi, netizen dah mula dah nak demand macam-macam! Sabarlah sikit wahai netizen.. semua ni perlukan masa dan planning yang teratur dan strategik. Sejak 5 tahun lepas dah sabar kan, takkan la 100 hari yang singkat ni tak boleh nak sabar? 

Janji kerajaan untuk 100 hari pertama pentadbiran


Harapan aku sebagai rakyat Malaysia

Harapan aku lebih kurang sama macam harapan yang lain nya, semoga dengan pemerintahan Tun kali kedua ini membawa 1001 sinar kepada semua rakyat Malaysia dan membawa perubahan yang terbaik untuk generasi akan datang. Aku doakan semoga Tun sentiasa dikurniakan kesihatan yang baik dan seterusnya mampu menjadi role model kepada semua.

Amin.. InsyaAllah.. 

3 comments:

  1. hope Tun M mengubah Malaysia menjadi lebih baik

    ReplyDelete
  2. It pissed me off to see those whom demanded for everything on the next day.. Macam minda kelas bawahan dah bila tak reti nak faham keadaan..

    ReplyDelete
  3. harap terlaksana manifesto ni dlm ms 100 hari

    ReplyDelete