Sunday, December 23, 2018

TTC JOURNEY I PART 3 : UJIAN DARAH SUAMI ISTERI

Assalamualaikum 
Salam Sejahtera buat semua :)

TTC JOURNEY I PART 3 : UJIAN DARAH SUAMI ISTERI


Google image


Untuk Entri yang sebelum-sebelum ni korang boleh baca dekat link di bawah ni

KOS TTC DI LPPKN (OWN EXPERIENCE-2016/2017)



Dalam Part 2 aku ade inform yang step seterusnya ialah untuk ambil darah pada hari ke 2 dan 21 period. Tapi sebenanrnya ada lagi ujian  darah yang perlu di ambil oleh suami dan isteri. Ni aku dapat tahu kena ambil lepas sesi kaunseling di PBBR Presint 8. Tapi untuk penceritaan di blog aku akan rangkumkan kesemua ujian darah ni dalam satu entri je tau.

UJIAN DARAH YANG PERLU DI AMBIL



Ujian darah yang aku dan suami perlu ambil ialah :

Isteri

1 ) Hari ke 2 Haid - Hormon FSH dan Hormon LH
2) Hari ke 21 Period - Hormon Progesterone
3) Hep B Surface Antigen, Hep C, HIV,VDRL, Rubella Screening

Suami 

1) Hep B Surface Antigen, Hep C, HIV,VDRL  Screening


AMBIL DARAH DI UNIT DAY CARE HOSPITAL PUTRAJAYA


Ambil darah untuk CD2 dan CD21

Mula-mula nak cari pening jugak la sebab tak pernah pergi kan. Tapi rupanya dekat je, cuma bersebelahan je dari bangunan Utama. Masa nak ambil darah ni aku pergi dulu dekat kaunter pendaftaran untuk daftar, tapi nurse di kaunter tu cakap boleh terus pergi je untuk ambil darah dekat sana. So terus ke Unit Day care. 

Dekat Unit Day Care ni pun lengang sangat-sangat, masa aku datang tu cuma aku jelah patient yang nak ambil darah, so memang tak tunggu lama pun. Rasanya kurang dari 10 minit semua urusan dah selesai. Oh ya.. hari ke 2 period aku ambil waktu pagi, manakala hari ke 21 period pulak aku ambil lepas lunch. Nurse dekat sana cakap better ambil darah waktu pagi sebab hormon lebih senang nak detect katanya, So lepas ni untuk korang yang nak ambil darah CD2 dan CD21, better pergi pagi-pagi okey.

Ambil darah Suami dan Isteri

Ujian darah yang ni aku ambil lambat sikit sebab dapat tahu kena ambil pun masa dah pergi appointment di PBBR Presint 8 untuk sesi kaunseling. Nurse tu inform memang peru ambil dulu ujian darah ni sebelum jumpa doktor. Tarikh Appointment untuk jumpa doktor tu pun agak lama lagi, so kami tunggu hari cuti husband untuk pergi ambil. Memandangkan suami takde lagi kad hospital, so kena pergi daftar kad hospital dulu dekat kaunter pendaftaran sebelum boleh ambil ujian darah tu. Aku suka ambil darah dekat sini sebab nurse baik sangat dan tak perlu tunggu lama sangat pun.

Result ujian darah akan diketahui bila jumpa dengan doktor dekat PBBR nanti. Next Entri aku akan cerita berkaitan appointment seterusnya pulak ya.

Jumpa lagi!


2 comments:

  1. moga dipermudahkan, asyiqin :)
    ada beberapa org bff aida pun shared their ttc journey.
    something not easy. tapi have to. berusaha kan.
    even kakak2 aida pernah jalani semua ni.

    ReplyDelete


Post Pilihan

randomposts

Followers