Friday, December 28, 2018

TTC JOURNEY I PART 4 : KAUNSELING & SEMEN ANALYSIS (HSA)

TTC JOURNEY I PART 4 : KAUNSELING & SEMEN ANALYSIS (HSA)


Assalamualaikum 
Salam Sejahtera buat semua :)

Untuk Part 4 ni aku nak rangkumkan sekali dua appointment di Pusat Bersalin Berisiko Rendah (PBBR) Presint 8, Putrajaya. Untuk baca entri yang lepas, korang boleh klik link di bawah ni ye.




1. SESI KAUNSELING

Tarikh Appointment : 19 September 2018
Masa : 9.30 Pagi

Harini kali pertama aku dan suami menjejakkan kaki ke PBBR. Selalunya kami nampak sign board dia je kat tepi jalan. Rupanya klinik Infertility Hospital Putrajaya di letakkan di sini. Kami datang dengan kereta, tapi senang sangat cari parking sebab tak crowded macam Hospital Putrajaya. Sampai sana terus cari Blok F, Sebab Klinik Infertility ni terletak di Aras 5, Blok F PBBR.  Bila sampai di Blok F, Auntie Guard minta pergi daftar dulu di kaunter pendaftaran. Lepas siap daftar kena tulis nama dalam buku dan kemudian baru boleh naik ke atas.

Masuk je dalam klinik, nampak doktor-doktor pelatih tengah duduk dekat tempat menunggu, patient masa tu cuma aku sorang je. Bagi kad hospital dekat nurse dan nurse suruh duduk kejap. Masa tu datang 2 orang doktor pelatih perempuan minta izin untuk ikut serta masuk dalam bilik masa sesi kaunseling nanti, katanya nak belajar. Aku pun bagi je, suami pun tak kisah, sebab terlalu sopan dan lembut sangat minta izin tu.hehe..

Sesi kaunseling ni takdelah kaunseling macam dekat sekolah-sekolah tu tau. Haha.. Sesi kali ni aku dan suami tak jumpa doktor lagi, Nurse yang akan handle. Tapi nurse ni pun baik dan lembut sangat bercakap. Alahai bestnya buat rawatan dekat sini. hihi.

Mula-mula nurse tanya pengalaman aku di LPPKN. Aku beritahu yang dah on Clomid 2 cycle tapi masih belum ada rezeki. Lepastu nurse terangkan satu persatu prosedur yang akan dilakukan di PBBR ni. Alhamdulillah, aku faham semua yang nurse terangkan tu sebab aku pernah buat sebelum ni, Dari ujian darah, HSG, Semen Analysis, Clomid, IUI dan IVF. Nurse juga minta if suami merokok, mohon stop atau kurangkan kegiatan tu. Alhamdulillah, suami aku memang tak merokok. hehe..

So itu jelah untuk sesi kaunseling, lebih kepada sesi penerangan kepada pasangan mengenai prosedur yang akan dijalankan je.


2. SEMEN ANALYSIS (HSA)


Tarikh Appointment : 26 September 2018
Masa : 2.30 Petang

Sperm test

Harini aku ambil half day, manakala suami ambil cuti. Macam biasa, dah sampai PBBR kene pergi daftar dulu dan terus naik pergi lab. Masuk lab je nurse beri botol dan minta untuk keluarkan sperm dan masukkan dalam botol tu. Untuk keluarkan sperm kena buat di sebelah lab tu. PBBR ni dia macam rumah kuarter kerajaan, means yang jenis apartment tu. So kiranya lab tu rumah jiran A, tempat nak keluarkan sperm tu di rumah jiran B. Rumah lain-lain. Dalam rumah tu ade 3 bilik kalau tak silap. Satu bilik tu ade katil, ade aircond, ade bilik air semua lah so agak selesa, sebab kawan-kawan TTC di tempat lain ade cerita yang tempat mereka buat rawatan tu cuma ada toilet je.

Lepas selesai semuanya, hantar sample dekat nurse dan boleh balik.. Result segala ujian darah dan Sperm test akan diketahui bila jumpa doktor pada next appointment.


So, next entri aku akan cerita result dan apa yang akan doktor suggestkan okay. Stay tunned!



3 comments:


Post Pilihan

randomposts

Followers