Sunday, January 6, 2019

Jenis-Jenis Pregnancy Test yang anda perlu tahu

Jenis-Jenis Pregnancy Test yang anda perlu tahu


Assalamualaikum 
Salam Sejahtera buat semua :)

Selamat malam! 

Aku obses dengan Urine pregnancy test (UPT) , tiap-tiap bulan tetap nak cek walaupun tahu dah tak mengandung pun. Alahai, orang kata dah jadi habit dan kebiasaan.Sekarang pun bila cek takde dah air mata jatuh berlinang bila dapat result negatif.. sebab dah biasa sangat. Pernah dia jadi positif, itu pun sebab kesan sampingan injection yang doktor bagi untuk pecahkan telur yang matang, so keputusan tak boleh diterima pakai sekiranya buat prosedur tu. Tapi sempat lah berangan jugak masa tu, kan best kalau betul-betul positif sebab ada baby. haha!

Okey, selesai sesi meluahkan perasaan. So harini nak share dengan korang jenis-jenis pregnany test yang ada di pasaran. Lets check it out! 

1. UPT STRIP 


UPT ni yang paling banyak sekali ada di jual di pasaran. Ianya jenis strip di mana kita perlu celup kan strip di dalam urine. Pastikan tidak melebihi garisan maximum untuk elakkan keputusan invalid.

2. UPT CASSETE

UPT Cassete ni jenis titis, biasanya penitis tu memang dah disediakan sekali dengan pregnancy test tu. Harganya mahal sikit daripada yang jenis strip tu. Penggunaan pun berbeza dengan jenis strip, di mana korang perlu titiskan urine ke lubang di cassete tu. Selalunya pastikan hanya 2-3 titisan je untuk mengelakkan terlebih titis sebab takut result jadi invalid disebabkan over urine.

3. UPT MIDSTREAM

UPT Midstream ni yang paling senang pakai. Tak ayah tadah urine macam UPT Stip dan Cassete. Just tadah je dan tunggu keputusan.UPT Midstream terbahagi kepada dua iaitu yang jenis biasa dan juga digital.UPT Digital yang aku pernah nampak ada dua, satu yang clear bue digital dan satu lagi yang jenis keluar simbol senyum if positif. Tapi yang kenis simbol ni jarang ade jual dekat Malaysia ni, so kita fokus lebih dekat clear blue je.Clearblue digital dia akan keluar Pregnant dan indicator berapa lama dah conceive seperti 1-2 weeks, 2-3 weeks dan 3+. Indicator ni bukanlah usia sebenar kandungan tapi just tunjuk bacaan anggaran berapa lama persenyawaan dah terjadi.


Clear Blue Digital Pregnancy Test

Clear Blue Indicator Result

BEZA UPT STRIP.CASSETE DAN MIDSTREAM

Boleh refer pada gambar di bawah untuk ketahui perbezaan UPT ni:

Perbezaan setiap UPT

FAKTOR MEMPENGARUHI KETEPATAN RESULT UPT: 


Digalakkan untuk para wanita membuat ujian pregnancy test hanya pada 2 minggu selepas lewat haid sebab pada ketika ini hormon HCG dah tinggi. Kebiasaanya, keputusan pregnancy test ni ditentukan juga pada beberapa: 
  • Waktu melakukan ujian. Waktu yang paling sesuai untuk buat ujian pregnancy test adalah menggunakan air kencing yang pertama selepas bangun dari tidur pada waktu pagi. Kebiasannya urine pada masa ini agak pekat dan hormon HCG lebih senang nak detect berbanding waktu-waktu yang lain.
  • Sensitivity UPT. Semakin rendah sensitivity UPT tu, maka semakin cepat lah ianya dapat detect kehadiran hormon HCG dalam badan kita. Biasanya dekat packaging dia akan tulis berapa sensitivity dia (miu). Kebiasaan nya UPT terdapat dalam 10/25/50 miu. Jadi UPT yang mempunyai sensitivi 10miu lebih cepat detect dari UPT yang mempunyai sensitivit 50miu.

So lepas ni kalau nak beli pregnancy test, boleh beli ikut sensitiviti dan cara penggunaan yang korang rasa selesa okey.

Untuk yang TTC macam aku, semoga usaha kita untuk mendapat zuriat dipermudahkan dan dimakbulkan oleh Allah swt. Jangan give up okey! Korang boleh baca TTC Journey aku:

TTC JOURNEY:PART 7


kalau korang nak beli pregnancy test, nak murah dan seller yang sedia guide, boleh try ke IG di bawah. klik je pada gambar.tu okay. tengah ada YES sale sampai hujung tahun 2019 ni





Jumpa lagi next entry!

3 comments:

  1. kinah pernah try strip dengan cassete tu je. Midstream tak pernah try lagi.

    ReplyDelete
  2. aida dulu guna cassete tu.
    byk guna time nakkan anak pertama & ketiga.
    sebab yg dua-dua kali ni sgt nak, tapi lambat skit dari target :) ha ha ha ha...
    yg kedua, lekat tanpa ku sedar.

    ReplyDelete
  3. nak guna tapi takut negetive 😂

    ReplyDelete


Post Pilihan

randomposts

Followers