Saturday, February 2, 2019

TTC JOURNEY I PART 6 : CLOMID 100mg , Injection Pregnyl DAN RESULT

TTC JOURNEY I PART 6 : CLOMID 100mg , Injection Pregnyl DAN RESULT


Assalamualaikum 
Salam Sejahtera buat semua :)


Hai semua, semalam masa baca komen dekat blog ade seseorang minta sambungan TTC Part 6. Wahhh ade orang baca la blog kita. hihi teruja kejap tau.

Hai Syafiqah! 

Kebetulan minggu ni cuti lama sempena Cuti Hari Wilayah dan Tahun Baru Cina, so jom la baca TTC journey Asyiqin episod ke 6. hehe. Untuk entri yang lepas, korang boleh klik link di bawah ni :



Kalau korang dah baca sampai Part 5, appointment terakhir adalah pada 25/10/2018. Doktor suggest untuk makan clomid untuk bantu besarkan saiz ovum. Untuk period bulan 11, aku belum makan lagi clomid sebab sibuk sangat dengan kerja hakiki bulan tu. Jadi aku start makan pada Cycle period bulan 12. 


18/12/2018
CD1
Period datang dengan jayanya. Hari ini aku kena start makan Pil Progynova yang berfungsi untuk tebalkan dinding rahim. Perlu makan dari Hari pertama hingga ke 14 period. 


19/12/2018
CD2
Period hari kedua. Perlu start makan clomid 100 mg (2 biji sekali makan, sebab satu biji tu 50mg ). Clomid perlu dimakan pada hari kedua hingga hari ke enem period. Walaupun period dah habis pada hari ke 3-4, still kena makan clomid sampai habis.


27/12/2018
PBBR Presint 8
FT D10 / CD10
Harini hari Ke 10 dari first period (CD10). Nurse minta datang pada hari ke 10 untuk cek saiz telur. Untuk cek saiz telur ni, doktor akan buat Transvaginal Scan (TVS) iaitu cek dari bawah, means dari faraj kita. Contoh macam gambar di bawah ni :

Doktor akan tengok ketebalan dinding rahim (ET) dan saiz telur dari skrin monitor tu. 
Ketebalan dinding rahim yang paling bagus ialah 8mm ke atas 
manakala Saiz telur yang diperlukan ialah 18mm ke atas. 


Result untuk CD10
Saiz ET (Dinding Rahim) : 7mm
Ada 3 telur yang respon dengan clomid : Kanan : 8mm dan 7mm, kiri : 8mm
Memandangkan telur belum cukup matang, kena datang lagi untuk buat TVS pada pada CD ke 14.


31/12/2018
PBBR Presint 8
FT D14 / CD14

Result untuk CD14
Saiz ET (Dinding Rahim) : 8mm
Ada 2 telur yang respon dengan clomid : Kanan : 12.5mm, kiri : 14.5mm
Memandangkan telur belum cukup matang, so kena datang lagi untuk buat TVS pada pada CD ke 16.


2/1/2019
PBBR Presint 8
FT D16 / CD16

Result untuk CD16
Saiz ET (Dinding Rahim) : 10mm
Ada 2 telur yang respon dengan clomid : Kanan : 15.5 mm, kiri : 19.5mm
Memandangkan ade telur yang dah matang di sebelah kiri, jadi doktor inform akan buat injection pada hari ni juga. So kena pergi ambil ubat untuk injection tu di Farmasi di Aras 3 dan serahkan pada nurse.

Ubat ni yang akan disuntik dalam badan nanti

Nurse akan suntik PREGNYL 5000IU ni dekat perut tau. Memandangkan untuk cycle ni telur sebelah kiri yang lebih besar, so nurse akan inject dekat perut sebelah kiri. Lepas inject ni, lepas 36 jam baru boleh bersama suami, dan selepas tu setiap selang 2 hari lagi kena bersama. 

Nurse pesan untuk cek upt sebulan selepas tarikh injection ni. kalau upt positif, kena call klinik, kalau upt negatif kena start makan clomid pada cycle seterusnya. Aku dah dibekalkan siap-siap dengan Pil Progynova dan Clomid 150mg (3 biji sekali makan) untuk dimakan sekiranya cycle ni tak berjaya.

Bila diberika suntikan Pregnyl, upt juga akan dapat false positif tau, sebab nurse cucuk hormon mengandung dalam badan kita. So kalau nak cek upt, boleh cek 2 minggu selepas suntikan ni untuk pastikan yang Hormon HCG dari suntikan betul-betul dah dikeluarkan dari badan.


RESULT 

Jeng jeng jeng,,,

resultnya adalah NEGATIF!. Tepat 33 hari period pun datang dengan jayanya. Cuma kali ni sengugut bukan main sakitnya.tapi sekejap je lah. effect ubat kot kan? 

So sekarang aku tengah teruskan dengan clomid 150mg, nanti aku akan cerita lagi di blog untuk Part 7 ye. stay tunned! 

9 comments:

  1. hi awak! sye mmg tertunggu2 next entry awk. hehe. xpelah awk. insyaallah ad rezeki awak lpas ni. keep strong okayy. semoga ada berita gembira lpas ni. Amiiinn

    ReplyDelete
  2. keep strong.
    dan yg penting, wajib bertenang ye :)

    ReplyDelete
  3. moga dipermudahkan urusan awak.Try susu kambing.hihihi.. saya haritu dah miss period gak,ingatkan dah rezeki.Tetapi belum ada rezeki lg untuk menambah.

    ReplyDelete
  4. MasyaAllah. Moga ada rezeki ya. Akak pun dah lama jugak berTTC. InsyaaAllah next month mula balik selepas beberapa lama kami decide untuk rehat.

    ReplyDelete
  5. Hi sis, mcm mana ada result positif ke? Nak tanya jugak buat HSG test tu sakit tak?

    ReplyDelete
  6. sakit nya tu inject kt perut 😢 menanti update terkini.

    ReplyDelete
  7. Moga diberikan kekuatan untuk sambung part 7. Semoga pada tahun 2020 ada rezeki awak utk dapatkan anak. ^^

    ReplyDelete


Post Pilihan

randomposts

Followers