Monday, February 15, 2021

TTC Journey : Cycle selepas IUI

Assalamualaikum 
Salam Sejahtera buat semua :)



Kalau yang baca blog ni akan sedia maklum yang aku telah menjalankan prosuder IUI pada Cycle Disember 2020 yang lalu. Cyce tersebut tak berjaya dan period datang pada DPIUI18, iaitu 18 hari selepas IUI. Aku okey je, sedih tetap ada cuma aku anggap masih belum masanya. Mungkin Allah swt mahu kami terus berusaha lagi. We can do this!

Entri kali ini aku nak ceritakan cycle selepas IUI. Untuk makluman, setiap bulan aku akan cek waktu subur menggunakan OPK (Ovulation Prediction Kit). Boleh dibeli di mana-mana farmasi, Instagram atau online shoppling platform seperti shopee, lazada dan lain-lain. Of course lah lagi murah kalau beli online di mana korang boleh dapatkan serendah 30 sen tau (dasyat sekarang ni seller main harga :p) Btw, Dulu aku penjual OPK dan UPT tau, tapi sekarang stop dulu penjualan tu. InsyaAllah nanti aku akan open balik cuma tak tahu lagi bila.


Cycle After IUI

Disember 2020 - IUI
Period on DPIUI18 - Januari 2021
Period on DPO15 - Februari 2021

Period Pain (Senggugut) 

  • Januari : Masa DPIUI 18, terus keluar fresh blood dan senggugut. Tahap senggugut mild. 
  • Februari : DPO15, period keluar tapi brown spotting je. DPO17 baru keluar fresh blood. Senggugut on off seminggu dua sebelum period, tapi masih di tahap sederhana.

OPK Positif Awal

  • OPK Positif biasanya aku jumpa pada CD16-18. Tapi cycle kali ini CD12 dah positif. Teruja tau sebab tak pernah begini sepanjang aku menggunakan OPK. 
  • So disebabkan itu, cycle aku pun jadi pendek untuk Januari. 27 hari je! DPO15 aku dah period balik

Badan Panas

  • Lepas fail IUI tempoh hari, aku perhatikan badan aku sentiasa panas. husband pun ingat aku demam. tapi bila cek suhu memang suhu normal je. cuma rasa dalam badan sangat panas sampai hidung pun berdarah kadang-kadang. 
  • Sampai lah bila period semula (Cyce Februari), baru kepanasan tu hilang sikit demi sikit. 

Breast Pain/Swollen

  • Januari : Seminngu sebelum period dah rasa.
  • Februari : Biasanya seminggu sebelum period, akan ada simptom ni. Tapi untuk cycle ni, aku cuma rasa 2 hari je. sebelum period. pelik sangat. hahaha
Ada jugak aku tanya dekat group, kenapa rasa lepas iui ni agak pelik sikit flow cycle aku. Tapi rupanya ramai yang mengalami sama macam aku. Katanya sebab kesan ubat yang di ambil masa IUI tu masih ada dalam badan. Wallahualam. But still happy sebab period datang mengikut waktu yang sepatutnya. Alhamdulillah..

Next Step

Self Insemination sudah, IUI sudah, nest step nak try IVF pulak. Ada juga survey-survey hospital untuk IVF, dan paln nak buat pertengahan tahun ni. Sekarang kami jaga pemakanan dan exercise je untuk kurang berat badan sikit, then lepastu baru aku akan contact hospital untuk step seterusnya. Doakan yang terbaik buat kami. InsyaAllah...

1 comment:

  1. InsyaAllah, akak doakan semoga iqin berjaya ye. Doa byk2 bulan ramadan doa makbul. InsyaAllah

    ReplyDelete


Post Pilihan

randomposts

Followers