Thursday, August 3, 2023

Transaksi mencurigakan Kad Kredit Maybank

Assalamualaikum 
Salam Sejahtera buat semua :)

Fuhhh. berhabuk blog ni, jap nak lap habuk dulu.. hehe :p

Eh..by the way, ada something yang aku nak share dan kongsi dekat sini. Pernah tak korang terbaca atau terdengar kisah orang yang kehilangan certain amount dalam statement bank dia? Tiba-tiba je ada cas extra yang entah dari mana asal usulnya. haaa itu yang terjadi dekat aku baru-baru ni.

Satu hari tu, aku tergerak hati nak semak transaksi Kad Kredit Maybank aku. Bila perhati setiap transaksi, baru aku perasan ada satu transasksi yang sangat mencurigakan dan bukan dibuat atas kebenaran dan izin daripada aku. Apa benda tu? FB Ads gais! Sebab aku dah lama tak berbisnes di dalam Facebook dan juga Instagram, jadi sangat mustahil kalau aku ada buat FB Ads buat masa sekarang ni.

So aku terus call hotline Maybank, tak lama je tunggu, panggilan dijawab oleh seorang Customer service lelaki Melayu. Aku bagitahu masalah aku, dan dia nasihatkan untuk tutup dulu kad kredit yang lama dan pihak Maybank akan hantar kad kredit yang baru untuk aku guna. Dan untuk refund, aku perlu isi satu dispute form, macam dekat bawah ni dan emelkan semula dekat Maybank dan perlu tunggu sehingga 65 hari untuk pihak Maybank buat siasatan dan selaraskan apa yang perlu.

Ni borang yang perlu diisi sekiranya ada apa-apa transaksi yang mencurigakan. 


Aku harap siasatan Maybank berjalan lancar dan duit tu dapat dikembalikan semula ke dalam kad kredit aku. Nasihat aku untuk korang, jangan pernah miss untuk semak setiap transaksi dan statement bank yang korang ada. Kalau jadi macam aku ni, cepat-cepat call Maybank untuk khidmat nasihat dan untuk tahu step seterusnya yang perlu korang buat.

Jaga-jaga tau, dunia sekarang ni penuh tipu helah, scammer pun dah makin berleluasa.

Jumpa lagi !



1 comment:

  1. Sebab tu Cuya selalu cek mesej transaksi..memang kena caj 20 sen,
    tpi lebih elok kene caj drpd hilang banyak duit kan..
    ramai nau scammer sekrg ni

    ReplyDelete


Post Pilihan

randomposts

Followers