Friday, December 6, 2019

Doa yang boleh diamalkan untuk rumahtangga bahagia

Assalamualaikum 
Salam Sejahtera buat semua :)

Hai semua. sekarang tengah panas kan tentang isu seorang ustaz selebriti. Isu jadi viral sebab uztaz selebriti tersebut menceraikan isteri yang sedang sarat hamil untuk bersama dengan isteri baru, seorang janda anak 8. Netizen marah sangat, lagi-lagi bila lafaz cerai hanya dibuat melalui rakaman voice note di applikasi Whatapps.

Entahlah, aku tak mahu sangat komen apa-apa pasal ni, cukup lah ambil kisah ni untuk dijadikan pedoman dan pengajaran. Aku seorang isteri, pastinya takde seorang pun isteri yang mahu diduga begitu. Allahu takutnya hati bila kisah-kisah penceraian disebabkan orang ketiga semakin lama semakin banyak dibualkan. Semoga semuanya baik-baik je. InsyaAllah lepas badai yang melanda, pasti ada pelangi yang indah di hadapan. Semoga aku dan suami tidak diduga begitu. Amin..

Kadang-kadang aku tertanya sendiri, kenapa perasaan cinta antara pasangan suami isteri tu boleh pudar, padahal awal perkahwinannya sangat bahagia? Macam mana hati manusia boleh berubah sekelip mata dan perasaan cinta dan sayang tu juga boleh padam begitu sahaja? Wallahualam.. Allah juga yang membolak balikkan hati manusia, pergantungan kita hanya pada Allah SWT. Jadi apa-apa pun masalah kita, hanya Allah lah tempat yang pantas untuk kita mengadu. Semoga Allah permudahkan urusan kita semua.

Jadi harini aku nak share, doa-doa yang boleh kita sama-sama amalkan untuk dapatkan keharmonian dalam rumahtangga masing-masing. InsyaAllah (:


Sekadar gambar hiasan (: 


DOA 1: MEMOHON KEBAIKAN DAN DIJAUHI KEJAHATAN

اللَّهُمَ حَبَّبْ إِلَيْنَا الْإِيمَانَ وَزَيِّنْهُ فِي قُلُوبِنَا، وَكَرِّهْ إِلَيْنَا الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ، وَاجْعَلْنَا مِنَ الرَّاشِدِينَ
“Allahumma habbib ilainal imaana wazayyinhu fi quluubinaa, wa karrih ilayyal kufro wal fusuuqo wal ‘isyaan, waj’alna minar raasyidiin.”
(Surah Al-Hujurah: 7)
Maksudnya: “Ya Allah, jadikanlah kami cinta kepada keimanan dan jadikanlah ia indah di hati kami, bencikanlah kami pada kekafiran, kefasikan, dan kedurhakaan, serta masukkanlah kami dalam golongan orang yang mendapat petunjuk.”

DOA 2: MEMOHON DIBERI KECUKUPAN & MENGHADAPI KESULITAN

حَسْبِيَ اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ ۖ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ
(Surah At-Taubah: 129)
Maksudnya: “Cukupkanlah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepada-Nya aku berserah diri, dan Dialah yang mempunyai Arasy yang agung.”

DOA 3: MEMOHON DIJAUHI HASAD DENGKI & DENDAM DALAM KELUARGA

رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالإِيمَانِ , وَلا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ
“Rabbanaghfirlanaa wali ikhwaanina, allaziina sabaquuna bil iimaan, walaa taj’al fii quluubinaa ghillal lillaziina aamanu, rabbanaa innaka rauufur rahiim.”
(Surah Al-Hashr: 10)
Maksudnya: “Wahai Tuhan Kami, ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati kami sebarang perasaan hasad dengki dan dendam terhadap mana-mana orang beriman. Wahai Tuhan kami! Sungguhnya Engkau amat Pelembut dan Pengasih.”

DOA 4: MEMOHON PASANGAN & ZURIAT YANG MENJADI PENYEJUK HATI

رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
“Rabbana hablana min azwajina wa dzurriyyatina qurrata a’yun waj’alna lilmuttaqina imaama”
(Surah Al-Furqan: 74)
Maksudnya: “Wahai Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyejuk hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.”

DOA 5: DOA MEMOHON ZURIAT YANG RAJIN MENDIRIKAN SOLAT

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاَةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاء
“Rabbij ‘alni muqimas solati wa min dzurriyyati, rabbanaa wa taqabbal du’a”
(Surah Ibrahim: 40)
Maksudnya: “Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendirikan salat, ya Tuhan kami, perkenankanlah doaku.” 

DOA 6: MEMOHON PERLINDUNGAN UNTUK ANAK DARI MATA JAHAT (‘AIN)

أُعِيْذُكُمَا بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّةِ، مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ وَهَامَّةٍ، وَمِنْ كُلِّ عَيْنٍ لاَمَّة
“U’izukuma bi kalimatillahit taammah min kulli shaytaniw wa haammah wa min kulli ‘aynil laammah”
(Hadis Sahih, Riwayat Al-Bukhari: 3371)
Maksudnya: “Aku memohon perlindungan dengan kalimat Allah yang sempurna untuk kalian (berdua), dari gangguan syaitan dan binatang berbisa, dan dari pandangan mata (‘ain) yang jahat.”

DOA 7: DOA MEMOHON CINTA & KASIH SAYANG

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ حُبَّكَ وَحُبَّ مَنْ يُحِبُّكَ وَالْعَمَلَ الَّذِي يُبَلِّغُنِي حُبَّكَ
“Allahumma inni as-aluka hubbaka wa hubba man yuhibbuka wal ‘amala alladzi yubalighuni ilaa hubbika. 
(Hadis Hasan, Riwayat Tirmidzi)
Maksudnya: “Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu cintaMu dan cinta orang-orang yang mencintaiMu dan aku memohon kepadaMu amalan yang dapat menyampaikanku kepada cintaMu. ”

DOA 8: MEMOHON ZURIAT YANG BAIK

رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً ۖ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ
“Rabbi habli min ladunka zurriyyatan toyyibah, innaka samii’ud duaa’.”
(Surah Al-Imran: 38)
Maksudnya: “Ya Tuhanku, berilah aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar doa”.
................................................................................
Semoga doa-doa ini bermanfaat untuk semua. Semoga rumahtangga kita semua sentiasa bahagia dan di bawah lindungan Allah swt selalu. InsyaAllah, amin..
SUMBER : Siraplimau

No comments:

Post a Comment


Post Pilihan

randomposts

Instagram

Followers