Pengalaman Menghantar Ibu dan Ayah ke Kompleks Haji KLIA untuk melaksanakan ibadah Haji tahun ini

Assalamualaikum 
Salam Sejahtera buat semua :)


TERPILIH MENUNAIKAN HAJI PADA MUSIM HAJI 2018

Alhamdulillah, pada tahun ini, Ibu , ayah, maksu dan paksu telah terpilih untuk menunaikan haji pada musim haji kali ini. Ini ibadah haji kali kedua bagi ayah, tapi kali pertama bagi ibu. Oh ya, dulu pada usia 36 tahun ayah dah dipanggil untuk menunaikan haji, dan alhamdulillah syukur, rezeki ayah, tahun ini sekali lagi dapat panggilan dari Tabung Haji, dapatlah temankan ibu nanti. Satu berita lain yang menggembirakan juga sebab ibu dan ayah dapat pergi bersama-sama maksu dan paksu dalam batch dan penerbangan yang sama, sekurang-kurangnya nanti ibu dan ayah ade kawan dekat sana, boleh saling bantu antara satu sama lain kan (:


LAUNGAN AZAN DI RUMAH SEBELUM BERTOLAK





Pada 17 Julai iaitu hari selasa lepas, kami sekeluarga menghantar ibu dan ayah ke Komples Tabung Haji KLIA yang terletak di Sepang. Sebelum bertolak ke sana, azan dilaungkan dulu di rumah. Sayunya rasa masa tu. Aku tengok wajah ibu dan ayah masa tu. Ayah muka bersahaja dan cool je macam biasa, ibu pulak terpancar keceriaan dan keterujaan nak melaksanakan rukun haji yang ke5 tu. Bila tengok keterujaan ibu dan ayah, risau di hati sedikit kurang, semoga baik-baik sahaja dan sihat selalu orang tuaku di sana nanti. 


KOMPLEKS TABUNG HAJI KLIA, SEPANG




Alhamdulillah, syukur sebab pada tahun ini ibu dan ayah dapat mendaftar di Komples Tabung Haji yang baru siap dibina di Sepang. Mulai tahun ini, semua jemaah haji di seluruh negara akan mendaftar di sini mengikut tarikh penerbangan masing-masing. 

Jarak perjalanan dari rumah ke Kompleks TH ni tak samapi pun 30 minit tau sebab rumah kami di Nilai je, memang dekat sangat-sangat, dan memang sangat memudahkan kami untuk kesana, sebab kalau di Kompleks TH Kelana Jaya agak jauh jugak kan? Memang rezeki ibu dan ayah tahun ini..


PARKING DI MASJID KLIA, BERSEBELAHAN KOMPLEKS TABUNG HAJI 

Untuk yang membawa jemaah haji, boleh turunkan jemaah haji betul-betul di depan Tempat pendaftaran, dan selepas itu boleh lah parking di masjid. Parking banyak tau, senang sangat, kalau parking penuh pun, masih ada ruang-ruang yang kita boleh selit tanpa menganggu kenderaan lain. Masjid ni pun betul-betul bersebelahan dengan kompleks,so senang lah.










Bila masuk je perkarangan Kompleks, nampak ambulans dekat sini, mungkin untuk kegunaan kalau ada apa-apa emergency nanti.


PENDAFTARAN, SESI BERGAMBAR, BERSALAMAN

Sebaik sahaja sampai, ibu dan ayah pergi mendaftar dulu di ruang legar dan mengambil tag nama dan juga beg sandang yang diberikan oleh pihak Tabung Haji. Tag tu kena selalu pakai sebab apa-apa yang jadi nanti senang untuk  pihak Tabung Haji mengambil tindakan yang sewajarnya. Beg yang dibekalkan pulak agak besar, so senang nak isi macam-macam dalam tu macam powerbank, purse, spray wuduk, stoking, alquran mini dan lain-lain lagi.



 pass 


beg kuning yang dibekalkan pihak TH

Selepas pendaftaran, ibu dan ayah ada masa lagi sebelum dipanggil untuk masuk ke dalam dewan bagi sesi taklimat. Dalam dewan tu hanya bakal jemaah dan petugas sahaja yang boleh masuk tau. Yang lain-lain dah boleh balik dah lepas bakal jemaah masuk dalam tu. Nanti jemaah haji akan terus dihantar ke gate direct naik bas dari Kompleks TH KLIA tu.








So, sementara tunggu masa dipanggil tu, sesi bersalaman dan bergambar bersama ibu dan ayah. Aduh, sayu betul hati masa ni, tapi sekali lagi bila tengok wajah ceria dan teruja ibu ayah tu, hilang sikit rasa sayu tu. Kenapa nak sedih kan, mereka ke sana dengan tujuan yang baik, menjadi tetamu Allah dan beribadah. Jadi semuanya akan baik-baik je nanti. 

Ibu sempat pesan kat aku supaya selalu balik jenguk adik-adik kat rumah. Ibu jugak pesan dekat suami supaya jaga aku elok-elok. Part ni sedihhhhh sangat, tapi macam aku sebut td, kenapa perlu sedih kan? so sabar ye asyiqin.


SEMUANYA DIPERMUDAHKAN DAN BERJALAN LANCAR, SYABAS SEMUA PETUGAS TH

Alhamdulillah, aku sekeluarga cukup puas hati dengan TH. Ibu pun cakap semuanya mudah. Dari proses dapat surat untuk musim haji, uruskan passport, medical check up, kursus haji,kursus perdana dan ketika pendaftaran di Kompleks Haji KLIA tahun ni, semuanya mudah dan senang. Terima kasih buat semua petugas TH.





Kalau terserempak dengan ibu ayah saya kat sana, jaga diorang elok-elok ya! 


Dan.. ni video dekat Kompleks Tabung Haji tu kalau korang nak tengok :D


Sampai berjumpa lagi di lain entri!

10 comments:

  1. Pak cik Najihah pun pergi menunaikan Haji buat kali pertama. Alhamdulillahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..semoga kita juga akan sempat menjadi tetamu NYA nanti :D

      Delete
  2. smoga satu hari nanti Ray akan dpt hntar parents Ray jugak. Ameen YRA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..semoga kita juga akan sempat menjadi tetamu NYA nanti :D

      Delete
  3. semoga dipermudahkan urusan mereka disana sihat sentiasa cergas. semoga kita juga satu hari nanti diterima dijemput menjadi tetamuNya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..semoga kita juga akan sempat menjadi tetamu NYA nanti :D

      Delete
  4. semoga beroleh haji yg mabrur...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..semoga kita juga akan sempat menjadi tetamu NYA nanti :D

      Delete
  5. semoga beroleh haji yang mabrur dan di mudahkan urusan ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..semoga kita juga akan sempat menjadi tetamu NYA nanti :D

      Delete