Saturday, November 16, 2019

Dugaan berumahtangga

Assalamualaikum
Salam Sejahtera (: 


Hidup berumahtangga ni memang banyak dugaan dan ujian yang datang. Dulu aku ingat bila dah berkahwin ni, semuanya akan okey je, sebab kahwin pun atas dasar duka sama suka, mana mungkin nak bergaduh atau bertikam lidah kan? Tapi lumrah lah bila ada pasang surut dalam rumahtangga. Kadang baik, kadang bergaduh, kadang-kadang merajuk and the list goes on. Aku dan suami pun macam tu, semua orang yang berkahwin akan rasa pengalaman tu. 

Jenis aku akan cepat panas kalau ada yang tak kena. Jenis suami pula suka berdiam dan tunggu keadaan reda sebelum start berkomunikasi untuk selesaikan salah faham atau masalah antara kami. Sebab tu Allah ciptakan pasangan tu saling melengkapi antara satu sama lain. Sebab memang saling memerlukan antara satu sama lain, bila salah seorang tak ada, rasa sangat-sangat lain dan berbeza dan rasa tak best. Walaupun kadang bergaduh, tapi tetap rasa rindu setiap waktu.

Surat Ar-Ruum: 21
Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah yang menciptakan istri-istrimu untukmu dari jenismu sendiri. Sesungguhnya kamu cendrung dan merasa tentram kepadanya. Dan dijadikannya  di antara kalian rasa kasih dan sayang. Karena sesungguhnya apa yang demikian itu benar-benar terdapat tanda bagi para kaum yang berfikir.”


Bila datangnya ujian namun bila dah ada persefahaman semula tu akan terasa manis sangat kan, rasa macam kembali masa zaman bercinta semula macam dulu - dulu pulak. Pasangan lain lagi hebat dugaannya dari kami. Siapa lah aku untuk terus mengeluh kan?

Aku bersyukur dikurniakan suami dan keluarga mertua yang sangat baik. Walaupun aku banyak kekurangan, tapi layanan mereka baik sangat pada aku sampaikan aku yang selalu segan dan malu sebab masih belum dapat bagi mama dan abah cucu baru. Tapi tak pernah sekali pun keluarga mertua perli, marah atau hina aku, tentang zuriat atau apa-apa pun. Terima kasih (:

Usia perkahwinan aku dan suami bakal menginjak ke 5 tahun pada bulan Januari 2020. Mohon doa kalian semoga ikatan ini sentiasa di bawah lindungan Allah SWT. Semoga kami dikurniakan zuriat pelengkap keluarga kecil kami ini. Semoga kami sama-sama kuat menempuh segala ujian dan dugaan yang datang singgah dalam rumahtangga kami. Dan semoga doa kalian akan berbalik juga pada kalian nanti. InsyaAllah.. amin..



2 comments:

  1. perkahwinan itu saling melengkapi. semoga terus bahagia hingga jannah

    jom singgah www.hellokerja.com

    ReplyDelete
  2. Dugaan berumahtangga memang sentiasa ada.. semoga terus berbahagia hingga ke Jannah.. Aamiin..

    ReplyDelete


Post Pilihan

randomposts

Instagram

Followers